هنر رقص

هنر پنجم یا بهتر بگم رقص  
 
 
رقص یا فَرخه (واژه پارسی آن) معمولاً به حرکت‌های انسان که برای بیان یک حالت انجام می‌گیرد گفته می‌شود. رقص می‌تواند در یک محیط اجرایی، روحانی یا اجتماعی اجرا شود. واژه رقص همچنین برای نشان دادن جنبش‌های موزون و ترازمند جانداران و اشیاء دیگر بکار می‌رود مانند رقص برگ‌ها، رقص جفت گیری در جانوران یا رقص باد.
رقص به عنوان هنر پنجم از هنرهای هفتگانه به شمار میآید .
رقصنده
به افرادی که به انجام رقص می‌پردازند «رقاص» می‌گویند و به خود رقص، رقصیدن یا رقص گفته می‌شود. در زبان پارسی واژه‌های دیگری از جمله پای بازی، فرخه، وَشت، پایکوبی و دست افشانی نیز رقص گفته می‌شود. به هنر ترتیب دادن یک مجموعه از رقصها، رقص‌پردازی یا رامشگری می‌گویند.

از رقص‌های مدرن و فولوکوریک می‌توان به لورینگ دنس اشاره نمود که با آهنگ پاپ و حرکاتی سنتی ابشاری زیبا را تصویر می‌کند که در نوع خود در بیشتر مجالس در حال پاگرفتن است.یکی از رقصهای سنتی ایران بابا کرم است که مخصوص مردان بوده.
در میان اهل تصوف رقصیدن از جایگاه و مقام بالایی برخوردار بوده و هست البته رقص اهل تصوف را سماء مینامند که در اوج سماء ؛ صوفی به حالتی روحانی و سیر و سلوک عرفانی میرسد
 

 

 خیلی وقت بود می شنیدم همه می گن قرص اکس

و هیچکسم چیزی نمی دونست در موردش


تا آخر رفتم دنبالش


قرص ایکس یا ال.اس.دی


ال‌اس‌دی دارویی نیمه ترکیبی است که در لابراتورهای پیشرفته از اسید لیزرتیک بدست می‌‌آید. این ماده به صورت طبیعی در قارچ گندم سیاه (زنگ چاودار) وجود دارد و از مهمترین و قوی‌ترین داروهای شیمیایی توهم‌زا است.
طرز شناسایی ال.اس.دی


ال.اس.دی به صورت گرد سفید رنگ، قرص، کپسول و همچنین مایعی صاف و روشن و بدون رنگ و بو یافت می‌شود. تشخیص آن از طریق رؤیت و به صورت ظاهری غیر ممکن است و وجود آن را می‌توان از طریق آزمایشات تحلیل کمی و کیفی مورد تایید قرار داد.


اثرات ال.اس.دی


پس از آنکه ال.اس.دی وارد بدن انسان شد ممکن است 20 تا 120 دقیقه هیچ اثری در بدن پدیدار نشود. اما تاثیر آن پس از 2 الی 3 ساعت پـس از جـذب آن پـدیـدار می‌شــود و کم کم به اوج خود می‌‌رسد. اعتیاد به ال.اس.دی نوعی اتکا روانی به آن است. یکی از مهمترین عوارض مصرف این ماده تیره شدن مردمک چشم است که بطور کامل در مقابل نور واکنش نشان می‌دهد. حالت تهوع، استفراغ، سرد شدن بدن و لرزش در بسیاری از اوقات در بدن بیمار مشاهده می‌شود.
از دیگر علائم مصرف این ماده، خطوط رنگینی است که به هنگام بسته شدن چشم‌ها در منطقهء بینایی پدیدار شده و حرکت می‌‌کنند. همین خطوط ممکن است به صورت اشباح و رویدادهای نامفهومی در نظر بیمار پدیدار گردد و یا چهره افراد و سمبل‌های رویایی دیگر را به خود بگیرد. اگر شخص معتاد به ال.اس.دی چشم‌هایش را باز کند، رنگ‌ها را اشباع‌شده‌تر خواهد دید. عمق تصاویر و اشیاء در نظرش تشدید خواهد شد و بعد تصاویر طولانی تر می‌شود. اشیای ثابت ممکن است در نظرش به حرکت در آیند و به عمق کابوس‌های مختلف خواهد رفت و گاهی‌ چیزهایی پیرامون خود خواهد دید که سایرین توان دیدن آن را ندارند. در این حالت توهمی اشیا در نظر بیمار نوعی زیبایی و معنا پیدا می‌کنند.
در بعضی افراد معتاد نیز خلاف این عادت دیده می‌شود. مثلاً قدرت شنوایی تشدید شده و زمزمه‌هایی نامفهوم در آن می‌‌آمیزد. ذائقه، شامه و لامسهء معتاد به صورت‌های گوناگون تغییر می‌‌کند و تجارب، توام با هراس و وحشت و درد است. مغز کار عادی خود را رها می‌کند و در خیالات غرق می‌شود. تفکرات منطق کمتری در ذهن شکل می‌گیرد. خود و شخصیت فرد خرد شده و درک وجود خود متغیر می‌گردد و در نهایت معتاد تمامی وجود، فکر و شخصیت خود را از دست می‌دهد. اگر این تغییرات شدید و ضربه‌زننده به صورت وحشت و از خود بی‌خود شدن ادامه و رشد پیدا کند، باعث مختل شدن تعادل روانی معتاد خواهد شد.
مصرف بسیار کم این ماده (حدود نیم میلی‌گرم) نیز خطرناک است و ممکن است پس از استعمال آن علائم مسمومیت شدیدی از قبیل پیدایش اختلالاتی در سلسله اعصاب خودکار، بی نظمی در حرکات انبساط حدقهء چشم، اختلالاتی در ضربان قلب، قابلیت تحریک شدید و حالت تهوع را به دنبال می‌آورد که این اختلالات با احساس خوشی و خنده‌های ناگهانی بدون علت و ضعف عمومی در بدن و اضطراب و نیز اشکال و تصاویر رنگی کاذبی در نظر شخص ظاهر شده که تخیلات بی‌اساس ایجاد می‌کند، همراه است.
این ماده امراض مغزی ایجاد می‌کند و عوارض روانی حاصله از آن، بیش از همه شباهت به انواع اختلالات روانی از ردیف شیزوفرنی یا نوعی از جنون‌های آنی دارد. این ماده ارزان‌ترین نوع مواد مخدر است که تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است که می‌تواند افراد بسیاری را به عالم وهم و خیال و جنون روانه سازد و از این رو است که مصرف این ماده بر خلاف سایر مواد مخدر به حالت اجنماعی در آمده و گروه گروه قشر جوان به سوی این سم مهلک کشانده می‌شوند.
بسیاری از مصرف کنندگان حواس پنجگانه‌شان تحت تاثیر این ماده قرار می‌گیرد و احساسات دروغین در آنها ایجاد می‌شود و آنها احساس می‌کنند قادر به پرواز هستند و به همین دلیل از ساختمان‌های بلند خود را به بیرون می‌افکنند و جان خود را از دست می‌دهند
.
آزایش هایی نمایانگر توهم‌زا بودن ال.اس.دی

در گربه‌هایی که ال.اس.دی به بدن‌ها آن‌ها وارد شده بود مشاهده شد که تغییر حالت روانی موجب آن شده که بر خلاف حالات طبیعی گربه از موش ترسیده و پا به فرار بگذارد. تاثیر این دارو بر روی عنکبوت‌ها نشان داد که این حیوان با سرعت و مهارت عجیبی شروع به تنیدن تارهای پیچیده و درهم و نامنظمی می‌نماید و بررسی رفتار سربازانی که پس از استعمال ال.اس.دی از آنان فیلم برداری شده بود نشان می‌داد که آنان موقعیت خود را درک نکرده و قادر به انجام دستورات فرمانده خود نیستند.
 
روش درمان بیماران ال.اس.دی


درمان شامل فراهم کردن یک محیط آرام، آرام بخشی با نوعی دارو (لینزو دیازپینها)، مایع‌درمانی (هیدراسیون) و مصرف هالوپریرول در موارد توهم‌های وحشت‌زا است. ساکشن معده (مکیدن یا مکش) و اسیدی کردن ادرار به کمک کلرید آمونیوم یا اسید آسکوربیک برای افزایش دفع می‌تواند مفید باشد.
 

نظرات 5 + ارسال نظر
رضا منتظر عاشق یکشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 12:36 ق.ظ http://gole-entezar.blogfa.com

سلام خانم تنها
خوبید
چرا اینقدر احساس تنهایی میکنین؟
وقتی این همه خوبی دور و برتون هست چرا تنهایی رو انتخاب میکنین؟
من آپ کردم .
خوشحال میشم حضور سبزتونو تو وبلاگم احساس کنم.
موفق و موید باشید
خدانگهدارتون
یا علی
اردتمند - رضا
******************************************
************اللهم عجل لولیک الفرج*************
******************************************

عروسک کوکی یکشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 12:48 ق.ظ http://atashekavir.persianblog.com

نگاه کردن به مهتاب بهتر از سیاه کردن این کاغذ سفید است ... سلام نازنین ... سکوت ... سکوت ... سکوت ... در پس این سکوت چه رازی نهفته است که هیچ کس محرم بدان نیست ؟
کدامین سراب عطش کویر عشق مرا افسون ساخت ؟ من خود نمیدانم .... منتظرم که بیایی .

کمال کابلی یکشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 06:53 ق.ظ http://kamalkabuli.blogfa.com

سلام .

خواندن احمد ظاهر « تنها تویی تنها » ....
تنها تو میخواهی مرا . با این همه رسوایی ام
برایت ارسال کنم ؟
تا نگویی تنها یی تو ...
راستی سایت قشنگی داری . و عکس های قشنگ که برای من میگذاری تا آنها را کش بروم . همه را گرفتم . میگویی ُ نه ؟
برایت ارسال کنم ؟ من دست شیطون را از پشت بسته ام آخر . قهر نشو برایت از طریق ایمل ارسال میدارم اگر نخواستی که من آنها را داشته باشم . محکم سریش نمیکنی آخر . میخ بزن میخ . تا دیگران انبور بیاورند .
تو تنها نیستی . میدانی که ما هستیم با هات . دیوانه جون .
با مهر و محبت .

احسان بیگ زاده یکشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 02:28 ب.ظ

سلام! ممنون از اینکه به ما سر زدی. اسم کتابم اینه: من با تو غزل یم آفرینم...
انتشارات رهام.
راستی ببخشید که خونه در حال ساخت بود و نتونستم پذیرایی کنم. البته در آینده نزدیک اسمش رو عوض میکنم.
باز هم بهم سر بزن. ممنون.

پویا دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 07:12 ب.ظ http://www.pesareshikamo.blogsky.com

سلام خوبی ؟
تو چرا کسی رو جز اونداری
به منم یه سر بزن شعر های قشنگی نوشتم
تا بعد خداتگهدار

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد